Tips voor het sporten bij extreem warm weer

Als het warm en vochtig weer is, kan het moeilijk zijn om gemotiveerd te raken om te sporten. Maar ook al is het comfortabeler om binnen te blijven in de airconditioning, er zijn enkele dingen die je kunt doen om het sporten een beetje gemakkelijker te maken. Hier zijn tien tips voor sporten bij extreem warm weer.

Tips voor het sporten bij extreem warm weer

Tips van Slank en Sterk

Drink veel vocht
Als het buiten warm is, moet je meer drinken om te vervangen wat je uitzweet. Water is het beste, maar als je langer dan een uur gaat sporten, kan een sportdrank je elektrolyten aanvullen. Start ook op tijd met drinken. 

Vertragen
Als je gewend bent om in een bepaald tempo te trainen, zal het moeilijker zijn om dat in de hitte te doen. Je lichaam werkt harder om zichzelf af te koelen, dus je zult niet in staat zijn om hetzelfde niveau van intensiteit te behouden.

Kleed je op de juiste manier
Door lichte, loszittende kleding te dragen, blijf je koeler. Katoen is een goede stof om te kiezen omdat het ademend is. Je kunt ook overwegen om een ​​hoed of vizier te dragen om je hoofd tegen de zon te beschermen. Zo is het ook belangrijk om de juiste schoenen voor het fitnessen te kiezen. 

Vermijd de middagzon
Plan indien mogelijk de trainingen voor de vroege ochtend of avond wanneer het niet zo heet is. Als je overdag moet sporten, probeer dan een schaduwrijke plek te vinden.

Vergeet de zonnebrandcrème niet
Zorg ervoor dat je zonnebrandcrème met een SPF van minimaal 30 aanbrengt voordat je naar buiten gaat. Breng het om de twee uur opnieuw aan, of vaker als je veel transpireert.

Neem pauzes
Als je oververhit raakt, neem dan een pauze in de schaduw of ga naar binnen. Probeer niet door het ongemak heen te duwen - het is het niet waard om hitte-uitputting te riskeren.

Luister naar je lichaam
Besteed aandacht aan hoe je lichaam zich voelt. Als je een van de symptomen van hitte-uitputting ervaart, zoals hoofdpijn, misselijkheid of duizeligheid, stop dan met trainen en zoek medische hulp. Oververhitting kan zorgen voor mentale problemen. 

Blijf gehydrateerd
Zoals eerder vermeld, is het belangrijk om veel te drinken als het buiten warm is. Maar je moet er ook voor zorgen dat je de hele dag gehydrateerd blijft, zelfs als je niet aan het sporten bent. Drink veel water en vermijd alcohol en cafeïne, die je kunnen uitdrogen.

Eet lichte maaltijden
Zware maaltijden kunnen extra warmte aan je lichaam toevoegen, dus het is het beste om het bij licht, licht verteerbaar voedsel te houden. fruit, groenten en yoghurt zijn allemaal goede opties. Bekijk hier meer voedingsadvies voor ieder moment van de dag. 

Wees voorzichtig met koude dranken
Iets kouds drinken lijkt misschien een goede manier om af te koelen, maar het kan krampen veroorzaken. Als je een koud drankje drinkt, drink het dan langzaam.

Door deze tips te volgen, kun je veilig en comfortabel blijven tijdens het sporten bij warm weer. Vergeet niet om naar je lichaam te luisteren en pauzes te nemen als je oververhit raakt.

Bekijk ook eens:
Uw advertentie hier?
Meer in deze categorie? Bekijk deze artikelen dan ook eens