Wat zijn de voordelen van cardio 

Cardiovasculaire training is een geweldige manier om de algehele gezondheid te verbeteren. Het kan helpen gewicht te verliezen, de bloeddruk en cholesterolgehalte te verlagen en het risico op hartaandoeningen te verminderen. Maar wist je dat je er ook slimmer van kunt worden?

Studies hebben aangetoond dat regelmatige aerobe oefeningen de cognitieve functie, het geheugen en het probleemoplossend vermogen kunnen verbeteren. Het kan zelfs helpen beschermen tegen leeftijdsgerelateerde achteruitgang van de hersenfunctie. Dus als je op zoek bent naar een manier om de denkkracht te vergroten, begin dan vandaag nog op de loopband of de hometrainer. 

In het artikel geven we nog meer voordelen weer van cardio.

Wat zijn de voordelen van cardio

Cardio als warming up

Wanneer je de sportschool binnenloopt is het verstandig om het lichaam even op te warmen, voordat je gaat gooien met dumbbells, barbells de lucht in pompt of de krachtmachine voorzien van een goede dosis kracht. Cardio is zeer ideaal om dit te doen, door even 10 tot 15 minuten cardio uit te voeren. Het hoeft niet extreem intensief te zijn, maar het moet wel op een tempo dat nut heeft voor het lichaam. 

Cardio is gezond

Door onderzoek is gebleken dat te weinig beweging resulteert in chronische ziektes. Met name door de komst van meer zittende beroepen is beweging een stuk minder geworden bij menig mens. Bewegen is net zo belangrijk als niet roken of minder vet eten. Door cardio te doen kom je aan de nodige beweging die ervoor zorgt dat je lichaam ook gezond blijft. Bij een goed trainingsschema zit normaliter cardio bij. Je kunt cardio goed combineren met krachtsport. 

Meer uithoudingsvermogen

Voor het creëren van meer uithoudingsvermogen kun je opbouwen en onderhouden door de internationale richtlijnen. Die zien er als volgt uit:

  • Type – activiteiten waarbij spiergroepen inspanning leveren op een actieve manier
  • Frequentie – 3 tot 5 keer per week
  • Duur – 20 tot 60 minuten per sessie
  • Intensiteit – 65 tot 85 procent 

Afvallen 

Cardio zorgt voor het creëren van meer spiermassa, het verbeteren van uithoudingsvermogen, maar ook om af te vallen. Het is bewezen dat een combinatie van cardio en krachttraining zeer goed is om vet te reduceren. Combineer en profiteer zullen we dan maar zeggen. Mocht je alleen kracht doen, dan groeit de spiermassa maar om dat extra vetlaagje weg te krijgen is cardio je beste vriend. 

Variatie 

Als je gaat trainen in een sportschool is het hebben van variatie zeer ideaal om jezelf niet te vervelen. Er zijn naast een tal van diverse oefeningen ook mogelijkheden om eens wat cardio te gaan doen. In plaats alleen maar voor de spiegel staan, is het misschien ook eens leuk om die band op te gaan en wat kilometers te maken. Wie weet kun je direct een leuk praatje maken met de persoon langs jou. 

Herstel actief

Intensief trainen met gewichten zorgt doorgaans voor spierschade, wat overigens ook niet erg is, want dit resulteert tot spiergroei. De spieren moeten wel herstellen na een intensieve inspanning en een belangrijk onderdeel is de doorbloeding. Je kunt de bloedcirculatie stimuleren door lichte cardio sessies in te plannen na een intensieve sessie. Na afloop kun je nog een goede cooling down / rekoefeningen toepassen om het herstel nog meer te bevorderen en je verlicht direct de spierpijn.

Sportgerelateerde oefeningen

Wanneer je doet aan buitensporten, zoals hardlopen, fietsen of dergelijke dan kun je ook de oefeningen binnen uitvoeren. Mocht er bijvoorbeeld weer tegen zitten of andere externe factoren waardoor je buiten de sport niet kunt beoefenen, dan is het eenvoudig om naar binnen te gaan. 

Dit geldt overigens ook voor thuisapparaten. Je kunt thuis eenvoudig een apparaat plaatsen om vervolgens de nodige meters te maken. 
 

Bekijk ook eens:
Uw advertentie hier?
Meer in deze categorie? Bekijk deze artikelen dan ook eens